Enn Tartot enam meie keskel ei
ole. Manala teele läks mees, kelle elukäigust saaks kirjutada kaalukaid köiteid.
Ta ei jätnud küll meile kirjalikke mälestusi, ent tema okkalist, rohkete
tõusude ja langustega elurada on võimalik esile manada arhiividokumentide,
memuaaride ja muu kirjapandu abil.
Tutvusin Ennuga 1977. aasta
algul. Olin mõni aeg varem Tartusse kolinud ja Restaureerimisvalitsuse
projektgruppi tööle asunud. Sel ajal töötas seal Lagle Parek, kellega saime
kiiresti mõttekaaslasteks. Enn käis tihti Lagle töökohas juttu puhumas ja kuna olin
Laglega ühises toas, sain olla nende jutuajamiste tunnistajaks. Esialgu seiras Enn
mind kahtlustavalt, sest eelnevad kibedad elukogemused olid teda õpetanud uute
inimeste suhtes ettevaatlik olema. Pikapeale jää sulas ja tekkis usaldus.
Ennu karmist elurajast kuulsin
Laglelt, hiljem ka Ennult endalt. Sain aimu, et Eestis pole vastupanu
okupatsioonivõimule kunagi lakanud ja et minu ees seisab üks vabadusvõitluse suurkujudest.
Ennu võitlejatee algas ajal, mil
metsavendade võitlus oli okupatsioonivõimude terrori tagajärjel sisuliselt maha
surutud. See aga ei tähendanud, et vastupanu oleks lõppenud. Ainult et
täiskasvanute asemel võttis teatepulga noorsugu ja Ennul oli selles kaalukas
roll. Noorte põrandaalused vastupanuorganisatsioonid tekkisid juba esimesel
punasel aastal ja nende võitlus jätkus ka pärast Eesti taasvallutamist
Punaarmee poolt. Tihti tegutseti käsikäes metsavendadega, varustades neid toidu
ja luureandmetega ning oldi relvastatud vastupanu reserviks. Seoses sissisõja
hääbumisega, jäi võitlusareen üksnes noorte päralt. Muutusid ka
võitlusmeetodeid: relvavõitluse asemele tuli vägivallatu vastupanu
propagandasõja kujul.
12. märtsil 1956 moodustati
Toomemäel Tartu 3. Keskkooli õpilastest, kelle hulka kuulus ka Enn, noorte
põrandaalune vastupanuorganisatsioon Eesti Noorte Malev (ENM). Koostati
programm, põhikiri ja vandetõotuse tekst, koguti ja õpiti tundma relvi, tegeldi
enesetäiendamisega ning valmimisel oli ajakirja „Saagem vabaks“ esimene
number. Lõppeesmärgiks seati kommunistliku diktatuuri kukutamise üldrahvaliku
revolutsiooni teel ning vabanemise kommunismist ja vene ikkest. Suurimaks
aktsiooniks oli umbes 300 Ungari ülestõusu toetava ja Eestile vabadust nõudva
lendlehe levitamine ööl vastu 4. novembrit 1956 Tartus. See ülesastumine tõi sama
aasta detsembri lõpul kaasa ENMi liikmete arreteerimise. Järgmise aasta märtsis
mõistis ENSV Ülemkohus Ennule 5 aastat vangistust, tema seitset saatuskaaslast
nuheldi 2 kuni 7 aasta pikkuste laagriaastatega.
Grupp Eesti Noorte Maleva liikmeid 1957. aasta kevadel Mordva
7. vangilaagri koolimaja trepil. Vasakult Tõnis Raudsepp, Voldemar Kohv, Enn
Tarto, Jüri Lõhmus ja Lembit Soosaar. (Jaan Isotamme foto) |
See oli Ennu Kolgata tee algus. Järgnesid aastad Mordva poliitvangilaagrites. Need vangilaagrid, kuhu neil aastail saadeti nõukogudevastase tegevuse eest süüdimõistetud isikud, olid kohaks, kus said kokku, tutvusid ja sõbrunesid vastupanuorganisatsioonides osalenud noored, kes varem polnud üksteisest midagi teadnud. Lisaks neile viibis sel ajal vangilaagrites sadu ja tuhandeid eestlasi – metsavendi ning Saksa või Soome mundrites Eesti vabaduse eest võidelnuid. Toimusid arutelud poliitika, ajaloo ja kultuuriküsimuste üle, unistati Eesti iseseisvuse taastamisest, otsiti elu mõtet ja tõdeti, et võitlust tuleb jätkata. Samuti katsuti lätlastest ja leedulastest eakaaslastega jõudu mitmes sportmängus, kusjuures omatehtud võistlusvorme kaunistasid rahvuslikud sümbolid – vapp ja lipuvärvid. Veel tähistati üheskoos jõule ja rahvuslikke tähtpäevi. Mõned neist noortest on seda aega hiljem pidanud elu parimateks aastateks.
Eesti I korvpallivõistkond 1958. aasta suvel Mordva 7.
vangilaagris. Vasakult Ilmar Lill, Jüri Rebane, Enn Tarto, Taivo Uibo ja
Enn-Kaupo Laanearu. (Jaan Isotamme foto) |
1957. aasta suvel moodustas Enn koos kaaslastega vastupanugrupi, mis seadis eesmärgiks võitluse jätkamise pärast vangistusest vabanemist. Ennust sai Eesti Rahvuslaste Liidu (ERL) nimelise grupi aseesimees. Ent kui ta vangistusest vabanes, valmistas 1960ndate Eesti tegelikkus talle tõsise pettumuse. Mõne aasta jooksul oli eesti rahvas lakanud uskumast peatse vabanemise võimalusse. Ühelt poolt massirepressioonide vaibumine ning taaskohtumine vangilaagritest ja küüditamispaikadest tagasipöördujatega, teisalt elujärje silmanähtav paranemine neil aastatel, jätsid tagaplaanile sõjajärgse perioodi meeleheitliku dilemma: „Surm siin või Siberis!“ Oma mõju avaldas Ungari ülestõusu brutaalne mahasurumine ja lääneriikide täielik osavõtmatus selle juures. Oli selge, et Valge laeva jutud tuleb unustada ja peatset vabanemist ei tasu oodata.
Ebasoodsate olude ja paljude
lootuste purunemise kiuste otsustati võitlust siiski jätkata. Paraku jõuti
tegutseda kõigest poolteist aastat, kuni Enn koos viie kaaslasega arreteeriti ning
talle mõisteti uus viie ja poole aasta pikkune vangistus.
ERLi purustamine tähendas ühe
perioodi – noorte põrandaaluste vastupanuorganisatsioonide tegevuse lõppu Eesti
vastupanuliikumise ajaloos. Võitlus küll jätkus, ent arvukatest Mordva
vangilaagritest läbikäinud noorteorganisatsioonide liikmeist jäi rivvi vaid mõni
üksik, Enn muidugi nende seas. Neist said vastupanuliikumise järjepidevuse
kandjad, kes jätkasid võitlust kuni Eesti iseseisvuse taastamiseni.
1968. aastal teistkordsest
vangistusest vabanenud Enn enam organisatsioone moodustama ei hakanud. Ta asus
isiklikku elu sisse seadma, abiellus ja sai isaks. Alustas ka eesti filoloogia
õpinguid TRÜs, ent ülikoolis käia sai ta vaid kaks aastat, kaugemale KGB teda
ei lasknud. Pärast mitmeid töökohti leidis Enn meelepärase töö katlakütjana. Tema
eeskujul muutus see amet n-ö vastupanija tööks ja nii mõnigi kaasvõitleja valis
sama elukutse. Seetõttu on poliitikasse siirdunud vastupanijaid põlastavalt ka endisteks
katlakütjateks nimetatud.
Samal ajal jätkas Enn osalemist
vastupanuliikumises, kujunedes selle mitteformaalseks liidriks ja ideoloogiks. Hulgaliselt
aega kulutas ta uute kaasvõitlejate „skautimisele“ ja noviitsidele „erialaste
teadmiste“, nagu konspiratsioonireeglid, käitumine ülekuulamisel, läbiotsimisel,
arreteerimise puhul jne, jagamisele. Seetõttu suutsid enamus KGB küüsi sattunuist
olukorrast väärikalt välja tulla ja arreteerituks osutunud end trellide taga õigesti
ülal pidada. Suuresti tänu Ennult saadud tarkustele ei olnud avalike
vastupanijate seas kedagi, kes oleks oma kaaslasi üles andnud, end süüdi
tunnistanud või tuhka pähe raputanud. Kõrvalepõikena olgu öeldud, et Enn pidas konspiratsiooniliikmetest
väga lugu. Erinevalt oma kaaslastest ei leitud tema juures peetud läbiotsimistel
kunagi midagi inkrimineeritavat. Paraku ei päästnud see teda arreteerimisest.
Tšekistide sõnul olevat Enn „liiga palju noori inimesi ära rikkunud“.
Sel perioodil arenesid
kontaktid Läti ja Leedu vastupanijatega, kellega oldi omal ajal vangilaagrites
tutvutud. Kolme naaberrahva esindajate koostöö hakkas vilja kandma 1970ndate
teisel poolel, mil Baltikumis tekkis avalik vastupanu. Enn oli aktiivselt tegev
Eesti Helsingi grupi ja Eesti-Läti-Leedu Rahvusliikumiste Peakomitee
moodustamise katseis, millele järgnes 45 eestlase, lätlase ja leedulase avalik
kiri, milles nõuti MRP salaprotokolli avalikustamist, tühistamist ja
tagajärgede likvideerimist. Järgnes avalike ühisläkituste periood Eesti
vastupanuliikumises, kus iga kirja all oli teiste seas ka Ennu nimi, ja mis
kestis kuni Ennu kolmanda arreteerimiseni 13. septembril 1983.
18.–19. aprillil 1984 toimunud
kohtuprotsessil mõisteti talle ENSV Ülemkohtu poolt 10 aastat erirežiimiga
vangilaagrit ühes sellele järgneva viieaastase asumisele saatmisega. Ühtlasi
tunnistati ta eriti ohtlikuks retsidivistiks. Pärast mitu kuud kestnud
piketeerimist ENSV Ülemkohtu ees, sai Enn 18. oktoobril 1988 vabaks.
Võrreldes okupatsioonirežiimile
avaldatud passiivse vastupanuga, esines aktiivset ja eelkõige avaliku vastupanu
üsna vähe. Nappis ka avalikke vastupanijaid. (Tõsi, kõigil neil oli arvukas
kaaskond, kes küll hoidusid avalikest väljaastumistest, nagu protestikirjadele
allkirjade andmine, ent aitasid igati näiteks keelatud kirjanduse paljundamise
ja levitamise, informatsiooni hankimise, aga ka poliitvangide pereliikmete
abistamisega.) Samuti oli nende käitumine mõistetamatu võimutruule vagaeestlasele
(kolm korda utoopilise asja eest vangi minna!), kuna võimudele kinda heitmisega
kaasnes parimal juhul ilma jäämine kõrgema hariduse omandamisest, erialasest või
kõrgepalgalisest tööst, korteri saamisest, autoostuloast jne, halvemal juhul
võis see aga päädida pikkade vangilaagri aastatega. See vastandas vastupanijaid
ülejäänud rahvaga, kes eluhüvede nimel pidid paratamatult iga päev tegema oma
tõekspidamistes kompromisse ning olid sunnitud võimudega mingil määral
kollaboreeruma. Samas oli nii mõnegi jaoks ärritav, miks leidus Ennu taolisi,
kes küüru selga ei tõmmanud ja võimurite kintsu ei kaapinud. Nemad ju vabaduse
tulekusse ei uskunud, Enn aga uskus. Ja talle oli antud õnn Eesti iseseisvuse
taastamine ära oodata.
Gulagi vangistusest naasnud
Enn Tarto vastuvõtmine 18. oktoobril 1988 Tartu raudteejaamas. Vasakult Harri
Henn (lipuga), Enn Tarto, Viktor Niitsoo ja Jüri Adams. (Viktor Niitsoo foto) |
Elu on näidanud, et pärast kommunistlike režiimide kokkuvarisemist riigivõimu juurde pääsenud endised poliitvangid ei ole suutnud sinna pikemaks ajaks pidama jääda. Nii on see juhtunud endistes sotsialismimaades, N Liidu rahvusvabariikides, sealhulgas ka Eestis, Venemaast rääkimata. Seda on püütud seletada asjaoluga, et avalikus vastupanus osalenutel ja vangilaagrites viibinud inimeste väärtushinnangud on suuresti teistsugused kui tüüpilistel poliitikutel. Ent igal reeglil on erandid ning sarnaselt mõne endise sotsialismimaa vastupanijale tegi ka Enn taasiseseisvunud Eestis võrdlemisi silmapaistvat ja pikaajalist poliitilist karjääri.
Pärast vabanemist lülitus Enn
aktiivselt Eesti taasiseseisvumise eest peetavasse võitlusse. Kõigi tema
kõrgete ametite ja poliitiliste saavutuste ning teenetemärkide loetelu läheks
pikale, ent minu jaoks on tema kõige oluliseks panuseks osalemine Eesti Komitee
esindajana augustis 1991 rahvusliku kokkuleppe saavutamisel Eesti Ülemnõukogu
ja Eesti Komitee vahel, millega pandi alus Eesti Vabariigi iseseisvuse
taastamisele õigusliku järjepidevuse alusel.
Ennu igaviku teele minekuga on Eesti jäänud ilma mehest, kelle elu ei olnud mitte sõnades, vaid tegudes Eestile pühendatud. Tahaks loota, et mälestus Ennust leiab väärilist jäädvustamist. Seni aga langetame leinas pea.
Artikkel avaldati Postimehe nädalalõpulisas AK 24.07.2021.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar