Paari
viimase aasta jooksul on vikatimees viinud manalasse kolm meest, kes kehastasid
endast kuulsat Tartu vaimu. 4. juulil 2013 lahkus meie hulgast muusik, näitleja
ja poeet Aleksander Müller, kes oli tartlastele üldtuntud Mülleri Sassina. Ligikaudu
aasta hiljem, 2. juunil 2014, suri raske haiguse tagajärjel teine Tartu legend
– endine poliitvang, poeet, tõlkija, toimetaja ja esseist Jaan Isotamm. Ka temal
oli oma pseudonüüm, Johnny B., mis pärines möödunud sajandi kuldsetest kuuekümnendatest,
mil vastselt Mordva poliitvangilaagrist vabanenena sai temast kurikuulus mässumeelne
luuletaja ja boheemlik arvamusliider Taaralinnas. Ning läks sellest kuulsast
kolmikust manalateele kunstikoguja, boheemlase ja elukunstniku Matti Miliuse
süda. See juhtus ööl vastu 3. juunit Tartu Ülikooli kliiniku õendusosakonnas
ravil viibinud, kus Miliust üritati ravida pärast temaga juhtunud rasket
õnnetust.
Kõik
nii Tartus kui ka mujal üldtuntud isikut surid pea täpselt aastase vahega. Mülleri
ja Isotamme hiilgeaeg oli „kuldsed“ kuuekümnendad, millele järgnes rahulikum
kulgemine. Müller jaoks oli selleks lahkumine teatrilavalt ja sukeldumine
boheemlaslikesse elulainetesse, milles olid kesksel kohal musitseerimine ja
luuletamine. Isotamme tõmbus 1975. aastal ootamatult sisepagulusse, tegi lõpu
boheemielule ühes sellega kaasnevale ohjeldamatule vägijookide pruukimisele,
loobus luuletamisest ning piiras otsustavalt oma suhtlusringi. Tema enda sõnul
oli kõigi selle juures kõige tõhusamaks mooduseks küllatulnud (jooma)sõpradelt
pudeli äravõtmine ja tühjakskallamine. Ja sellistel sõprusel oligi kiire lõpp. Välise
epateerimise asemel keskendus Isotamm eneseharimisele ning kujunes
autodidaktina pädevaks asjatundjaks nii kultuuri kui ka ühiskonnaasjade
küsimuses. Vaatamata välise aplombi taandumisse jäid kõik kolm kindlalt edasi
Tartu vaimu kandjaiks.
Võrreldes
kahe kaaslasega ei muutunud Miliuse elus suurt midagi. Nagu ta alustas Eesti ja
naabermaade kunstnikelt piltide „kerjamisega“ oma kunstikogu loomist, nii
jätkus see kuni tema viimaste päevadeni. Okupatsiooni aegu oli ta võimude poolt
põlu all ja ametlike kunstiringkondade poolt põlatud ja tõrjutud, tüüp, kellega
vanemad hirmutasid lapsi, et neist sellist ei saaks. Ametlikule tõrjutusele
vaatamata õnnestus Miliusel siiski oma kogus leiduvatest taiestest mõned
näitused korraldada, kus tuli ette ka seoses ülemeelikute etteastetega
miilitsaga tegemist teha. Samuti organiseeris ta mõne Moskva, Riia või mõne
kaugema nonkonformistliku kunstniku näituse korraldamise Eestis.
Nii
Mülleril, Isotammel ja Miliusel oli arvukas austajaskond, kes koosnes nende
ümber groupidena keerlevatest noortest plikadest ja neid noolivatest
kultuurihuvilistest noormeestest. Mülleri kodust ja Isotamme valvuriputkast
kujunesid omamoodi salongid, kus lisaks mainitud noorsoo esinejatele või sageli
kohata endale kultuuri- või teaduse vallas nime teinud isikuid, usuaktiviste, aga
ka vastupanuliikujaid. Mülleri salongi domineerid muusika ja poeesia, Isotamme
juures aga arutati kultuuri- ja ühiskonnaelu probleeme ning vahetati kõiksugu
põrandaalust kirjandust. Milius ei saanud oma kodus salongi pidada, tema
teiseks koduks oli Werneri ja ülikooli kohvikud, hiljem aga Püssirohukelder.
Ka
Mülleri ja Isotamme peale ei vaadanud võimud kuigi leebe pilguga. Esimesel tuli
aeg-ajalt maadelda esinemis- ja
avaldamiskeeldudega, teine aga kuulutas avalikult, et tunne mingit vajadust oma
loomingu avaldamiseks ametlikes väljaannetes. Tema jaoks oli kanaliks
omakirjastus.
Omakirjastus
üldiselt, aga iseäranis luule- ja kunstialmanahhid olid ka Miliuse suureks
kiindumuseks. Neid paljundas ja levitas ta lausa palavikulise innuga. Ning pani
ka ise käed külge andes 1973. aasta detsembris käsikirjalise almanahhi Karjamaa. Lisaks sellele
paljundas ta oma päevinäinud kirjutusmasinal suus tossava piibu vine sisse
mässituna mitmesugust religioosset kirjandust, mis tõi lisa kasinale
valvuripalgale. Vastupanuliikumise kroonikat Lisandusi mõtete ja uudiste vabale
levikule Eestis paljundas ta aga tasuta. Selliste asjadega tegelemine tõi kaasa
esimese kohtumise KGBga ning sestpeale oli Matti tšekistide huviorbiidis kuni KGB
tegevuse lõpetamiseni. Tema oli KGBle ka suhteliselt lihtne kunde. Suheldes nii
Eestis kui väljaspool kõiksugu mitteformaalidega ja undergraundi esindajatega,
levitades ja paljundades omakirjastuslikke väljaandeid ning võimude poolt
keelatud trükiseid, oli tema ümber sebivatel agendikestel üsna hõlbus Matti
kohta oma isandatele ettekandeid koostada, temalt pabereid näpata ja neid
KGBsse toimetada, et niiviisi oma juudaseekleid teenida. Nuhke aitas ka Miliuse
usaldav iseloom ja kergeusklikkus. Inimeste korralikkusse uskumise eest pidi
Milius ka hiljem kannatama. 12.8.2004 Eesti Ekspressi andmetel võttis Tartu
meditsiinikooli tudeng Ene Künnap
(TRÜ professori Ago Künnapi abikaasa) 1997. ja 1998. aastal Hoiu- ja
Hansapangalt õppelaenu kokku 23 000 krooni. Milius oli üks kahest käendajast. Kuna
Künnap jättis laenud tagastamata,
mõistis neli aastat hiljem Tartu Maakohus võla koos intresside ja
kohtukuludega kõigilt kolmelt käendajalt välja. Miliuse pangaarve pandi lukku,
muuhulgas rekvireeriti suurem osa 15 000st kroonist, mille Miliuse kunstikogu
ära ostnud riik talle kord kvartalis üle kandis.
Tõsisem
kokkupuude KGBga oli Matil 1979. aasta kevad-suvel, kui talle tehti Tartu KGB
ülema Heino Vallneri poolt kirjalik hoiatus omakirjastusliku ajalehe
Poopäevaleht levitamise ja sellesse materjalide andmise eest. Samal põhjusel
sai hoiatuse ka Isotamm ja veel kaks inimest.
Näitustega
seotud ettevõtmised tõid kaasa ka sekeldusi miilitsaga. 1983. aasta mais korraldas
häppeningi TRÜ raamatukogu ees asuvas purskkaevus, kus suplesin trussikutes ja ajaloolase
Rein Helme vestis, mille eest sai 30 rubla trahvi pisihuligaansuse eest. Kolm
aastat hiljem tuli Miliusel aga seista kohtulaua ees ja taas huligaansuse
süüdistusel. Talle sai saatuslikuks kunstikogumisega seotud episood. Nimelt
õnnestus Miliusel kunstnik Andrus Kasemaalt välja nuiata kaks suureformaadilist
maali. Tartu Kunstnike majast toimunud Kasemaa sünnipäevalt oma saagiga, enne
kui kunstnik jõuaks ümber mõtelda, minema kiirustanud Miliusel lõppes aga jaks
otsa ja ta otsustas ühelt autoomanikult abi paluda. Viimane aga keeldus maale
mõnesaja meetri kaugusel Kastani tänaval asuvasse koju viimast. Napsine Milius
sattus sellest raevu ja lajatas paar rusikahoopi auto katuse pihta. Autoomanik,
kelleks osutus keegi füüsikainstituudi töötaja, esitas tema peale miilitsasse
kaebuse. Tartu linnakohus mõistis Miliusele üheaastase vabaduskaotuse üldrežiimiga
paranduslike tööde koloonias. Õnneks ei tulnud tal trellide taha minna. Milius
kaebas kohtuotsuse edasi ja saavutas tunduvalt leebema karistuse – 6 kuud
paranduslike töid oma töökohas ühes 20% töötasu kandmisega riigituludesse. Kriminaalsele
minevikule vaatamata oli Milius kuni surmani IRL liige, ilma et sest oleks
mingit tüli tõusnud.
Kõigi
kolme Tartu vaimu kandja lõplik areenilt taandumine seotud turumajandusega, mil
leidis aset drastiline pööre inimeste väärtushinnangutes. See taandumine ei
tähendanud siiski nende haihtumist tundmatusse, vaid nende kardinaalset
rollimuutust Tartu seltskonnas. Tegelikult suutsid endise aja seltskonnaelu
suurkujudest oma positsiooni säilitada olid rokkmuusikud ja mingil määral
teleseriaalide näitlejad. Ülejäänud kultuurikorüfeede degradeerumine vene aja
kõrgeid honorare taganutvateks tähtsusetuteks lihtsurelikeks oli
laviinitaoliselt kiire. Rahva lemmikute kohad hõivasid edevate uurikaste kõrval
nn mõttetud kuulsused, nagu Farmi-Gabrieli, Baari-Madise või Vändra-Aveli staarid
ja Mihkel Raua tüüpi telekehkenpüksid.
Ei
saa kaugeltki väita, et Müller, Isotamm ja Milius oleks uuel ajal kuidagi ise
alla käinud. Müller sai avaramad lavavõimalused, Isotammest sai ajakirja
Akadeemia ajaloo- ja sotsiaalvaldkonna toimetaja ning Milius jätkas täitraavis
oma senist tegevust. Küll aga muutus nende roll ja tähendus ühiskonnas üsna
väheütlevaks ning vähestele oluliseks. Et kodumaisel kuulsuste parnassil neile
kohta ei olnud, ei ütelnud suurele osale noortest need nimed midagi. Ja see
käib isegi akadeemilisele noorsoole. Üheks küljest võib seda seletada
kõrghariduse taseme üleüldise langusega, mis toodab massiliselt eluvõõraid
lapsajakirjanikke ja ninakaid ent piiratud silmaringiga ametnikke. Olgu selle
kohta toodud üks näide. Mõni aasta tagasi Saaremaal ühes seltskonnas viibides
sain paraja jahmatuse osaliseks. Nimelt ei olnud üks TÜ ajakirjandustudeng, kes
praegu on ametis Eesti Päevalehes, midagi kuulnud Linnart Mällist! Eks ta ole.
Ja
kuidas on lugu Tartu vaimuga. Eks seda kanna edasi Jaan Muna. Aga ka Sirbi
ülevõtmise aktsioonis lausrumalusega silma paistnud ja selle eest reformarite
tagatoa poolt riigikogust Tartu linnapeaks pagendatud Urmas Klaas.
Ah,
jaa. Veel on olemas ka Hannes Varblane. Aga temal ka tema pole endist sära. Nii
et ikka Muna ja Klaas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar