Üldiselt on väga vähe
võimalusi totalitaarsetes riikides valitsevale režiimile vastupanu osutamiseks.
Võib isegi öelda, et need võimalused peaaegu puuduvad. Edukalt toimiva
vastupanuliikumise jaoks peab olema täidetud mitu tingimust. Esmaseks
tingimuseks on valdava osa elanikkonna moraalne ja aineline toetus. Seda
viimast on totalitaarse režiimi tingimustes pikema aja jooksul peaaegu võimatu
tagada, sest julmade repressioonide ja genotsiidipoliitikaga hävitatakse vastupanuliikumise
materiaalne baas ning elimineeritakse füüsiline reserv. Mis puutub moraalsesse
toetusse, siis suudavad võimud range kontrolliga massiteabevahendite üle,
tsensuuri, vastupropaganda ja mitmesuguste provokatsioonide abil
vastupanuliikumist hõlpsasti diskrediteerida ning karmide repressioonidega
heidutada selle võimalikke toetajaid. Nii näiteks ei olnud mitte mingeid märke
vastupanust pärast valgekaartliku liikumise ja rahvaste enesemääramise eest
peetud võitluse ning talupoegade kollektiviseerimisevastaste ülestõusude
verist mahasurumist Nõukogude režiimi stabiliseerudes 1930. aastate teise
poolel. Erandiks on siin Põhja-Kaukaasia, eelkõige Tšetšeenia ja Dagestan, kus
1920. ja 1930. aastatel vallandusid perioodiliselt relvastatud ülestõusud, mis
pärast verist mahasurumist NKVD[1] vägede poolt jätkusid
partisanisõjana. Mis puutub Teise maailmasõja järgsesse relvastatud
vastupanusse paljudes Nõukogude impeeriumi osades ka kõige ägedama stalinismi
ajal, siis toimus see siiski sõja järelmina ja reeglina ainult neis piirkondades,
mis olid olnud sakslaste poolt okupeeritud ning kus ei olnud nõukogude võim
suutnud end veel täielikult kehtestada.
Teiseks vajab vastupanuliikumine välist
toetust eelkõige väljaõppe ning relvade, varustuse, side- ja
propagandavahendite saamise näol. Näiteks eduka sissisõja vältimatuks eelduseks
on läbilaskev riigipiir, mille kaudu saavad riiki sisse imbuda mõne sõbraliku
naaberriigi väljaõppelaagrites treenitud võitlejad ning sama teed pidi saab
välja toimetada haavatuid, haigeid või puhkust vajavaid võitlejaid. Eestis ei
ole soodsaid tingimusi sissisõja pidamiseks, kuna puudub sobiv maastik raskesti
ligipääsetavate mägede näol. On küll palju metsamassiive, kuid need on ainult
suvel sobivad varjatud tegevuseks. Talvel see eelis kaob. Riigipiir naabermaade
Soomega Põhjas ja Rootsiga Läänes on merepiir, mida võrreldes maismaapiiriga on
suhteliselt lihtne valvata. Samuti ei saanud Soome ega Rootsi ühelt poolt
suurriikide surve, teisalt enesesäilitamise huvides Eestile partisanisõjaks
vajalikku abi pakkuda. Lisaks sellele oli Rootsi esimese ja natsi-Saksamaa
kõrval ainsa riigina ametlikult tunnustanud Balti riikide inkorporeerimist
Nõukogude Liitu. Eesti saatusekaaslasel Leedul oli lõunanaabriks Poola, kes oli
Saksamaa ja Nõukogude Liidu sõjalise kallaletungi tagajärjel tükeldatud ning
okupeeritud. Lätil aga oli välispiiriks merepiir Läänes Rootsiga.
Kolmandaks oluliseks
tingimuseks on vastupanuliikumise tegevuse avalikustamine. Kuna
okupatsioonivõimu poolt kehtestatud ülirange tsensuuri tingimustes ja üldises
terroriõhkkonnas on see võimatu, tuleb luua infokeskused välismaal, sest peab
olema koht, kuhu sündmuste keskmes talletatud informatsiooni selle levitamiseks
edasi toimetada. Siin olid teatud võimalused 1940. aastal veel olemas. Kuigi
okupatsioonivõimud olid võtnud oma valdusesse sidevahendid, ajakirjanduse ja
ringhäälingu ning sulgenud hermeetiliselt piiri, tegutsesid Eestis sel ajal
vähemalt veel mõnda aega välisriikide esindused ning kohal olid ka
välisajakirjanikud, kes otsisid ise igasugust teavet riigis toimuva kohta ja
kelle kaudu sai suunata informatsiooni välisriikidesse. Samuti kuulus iga saatkonna
koosseisu isikuid, kelle ülesandeks oli luurealase teabe hankimine.
Kogu teksti saab lugeda siit:
https://drive.google.com/file/d/1ZQXzEd6OJyMYrACjo4dfliFLm5ML-CdW/view?usp=sharing
[1] NSV
Liidu Siseasjade Rahvakomissariaat (Народный
комиссариат внутренних дел),
mis eksisteeris 1934. aasta 10. juulist kuni 1941. aasta 3. veebruarini ja
1941. aasta 20. juulist kuni 1943. aasta 14. aprillini. 3. veebruarist kuni 20. juulini kandis repressiivorgan
nimetust NSV Liidu Riikliku Julgeoleku Rahvakomissariaat (Народный Комиссариат Государственной Безопасности СССР), misjärel
naasis endise nimetuse juurde.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar