E e s t l a s e d j ä ä v a d
v ä h e m u s r a h v u s e k s E
e s t i s.
U u s o l u k o r d
t o o b r a h v u s e l e h ä v i n g u.
P ä ä s t e v k ü s i m u s: k u i d a s p ä ä s e d a?
Viimase rahvaloenduse andmed
Eestist ja nende kõrvutamine eelnevatega räägivad tõsiasjast, et ligema 15-20
a. jooksul muutume vähemusrahvuseks omal kodupinnal. Kuigi eelmainitud andmed
pole riiklikult salastatud ja seega nendest johtuv kohutav tõik igaühele
kontrollitav, pole see jõudnud veel rahva valdavama osa teadvusesse.
Iga mõtleva inimese kohuseks on
siiski teada tõde tulevikust. Iga õige eestlase kohuseks on hoiatada
kaasmaalasi laheneva katastroofi eest.
Kellelgi pole enam õigust
vaikida!
Vähemusrahvusse jäämine oma
kodumaal on probleem, mida eesti rahvas kogu ajaloo vältel pole veel kogenud.
Nii sajandeid kestnud balti-saksa majanduslik ja poliitiline orjus, nii XIX
saj. keelelise venestamise ajajärk kui stalinliku "suure terrori"
märatsemine pole võrreldavad laheneva ohu mõõtmetega.
Nende ridadega algab üks möödunud
sajandi 1970. aastate kanoonilisi tekste „Kuhu lähed eesti
rahvas? (kaemusi ja
suunitlusi ühe rahvapoja pilguga)“. See omal ajal põrandaaluse kirjanduse
maailmas laialt levinud ja ohtralt tsiteeritud essee on tänaseks teenimatult
unustusse vajunud.Ometi on essee pealkirjas esitatud küsimust esitanud eesti rahva ärksamad vaimud läbi aegade. Ning ega ole seda liiast esitadaka täna, kus kiiresti muutuvas maailmas on järjekordselt tekkinud ohupilved eesti rahva kestmise kohale.
On öeldud rahvuse kadumine on
eelkõige enesetapp. Sellega võib suures osas nõustuda, kuna haruharva on mõni
rahvas maamunalt pühitud võõraste vahetu vägivalla kaudu.
Kuid ikkagi on Eesti nn eliiti iseloomustanud jõukate ja vägevate ees lömitamine, Moskvast või Brüsselist tulnud ukaaside või suuniste pimesi „saksa täpsusega täitmine“ ning iga hinna eest üritamine olla paavstist katoliiklikum. Seda kõike on tehtud hetkekasu ja poliitilise konjuktuuri huvides, suurt pilti nägemata ning rahva tahet arvesse võtmata. Nii nagu omal ajal oldi sunnitud kaasa tegema kõik Moskva lollused ja avantüürid, minnakse ummisjalu kaasa Merkeli-Junckeri-Hollande’i poolsete euroopalikule kultuurile hukatuslike lauslollustega, mille kaugemaks tagajärjeks on hääletu alistumine islamiseerumisele ning Euroopa tulevik kalifaadi ääremaana.
Kuid ikkagi on Eesti nn eliiti iseloomustanud jõukate ja vägevate ees lömitamine, Moskvast või Brüsselist tulnud ukaaside või suuniste pimesi „saksa täpsusega täitmine“ ning iga hinna eest üritamine olla paavstist katoliiklikum. Seda kõike on tehtud hetkekasu ja poliitilise konjuktuuri huvides, suurt pilti nägemata ning rahva tahet arvesse võtmata. Nii nagu omal ajal oldi sunnitud kaasa tegema kõik Moskva lollused ja avantüürid, minnakse ummisjalu kaasa Merkeli-Junckeri-Hollande’i poolsete euroopalikule kultuurile hukatuslike lauslollustega, mille kaugemaks tagajärjeks on hääletu alistumine islamiseerumisele ning Euroopa tulevik kalifaadi ääremaana.
Ainsale nägijale selles pimedate
jõugus, Ungari peaminister Viktor Orbánile,
on aga Brüsseli ladviku ja selle kinnimakstud vasakliberaalse ajakirjanduse poolt
korraldatud kanakarja kambakas selle eest, et ta näeb asju perspektiivis ja
nimetab neidõigete nimedega. Mõistagi leidub selle hurjutajate kooris
pisipenidena kaasaklähvijaid meie koduvillaste politikaanide, kasulike
idiootidena ette seatud kultuuritegelaste ning maailma vanima elukutse
edetabelikohtade nimel konkureerivate ajakirjanike seas. Ehk jutt on samast
inimmaterjalist nagu kõiksugu vares-barbaruste, lauristinide jt
kaasajooksikutest juunikommunistid. Olud on muutunud, aga inimesed mitte. Isegi
13. novembri Pariisi verised sündmused pole neil udupeadest enesepetjatel silmi
avanud: veretööd ei sooritanud pagulased, vaid kohalikud. (Siiski vähemalt üks
neist mõrtsukatest oli pagulane. Võimalik, et isikute tuvastamine toob siin
lisa.), moslemid terrorit ei poolda jne. Samas pigistatakse silmad kinni
tõsiasja ees, et tegemist oli ikkagi sisserändajate järglastega, et valdav
enamus Euroopa moslemeid juubeldab ja peab neid kangelasteks ning et ka meie
kodukootud sisserändajad õhkavad igatsusega Moskva poole kiites heaks kõik
Putini ettevõtmised. Ning ei aita siin ei ETV+ ega muu koogutamine. Pole aga
raske ette ennustada, et neid „euroopalike väärtuste kandjaid“ tabas sama kibe
reaalsus, nagu sinisilmseid eelkäijaid, kui need said lubatud töörahva
paradiisi asemel lähemalt tunda stalinliku riigikorra tõelist palet. Mis
tänases kontekstis tähendaks nende naiste ja tütarde kividega surnukspildumist
islami moraalinormide rikkumise või nende endi avalikku piitsutamist
vägijookide pruukimise või homoseksualismi harrastamise pärast. Ennegi on
nähtud, kuidas moslemite poolt vägistatud, paljaksröövitud või läbiklobitud
liberaalist on üleöö saanud paremäärmuslane.
Ent kõigil aegadel on rahva seast
võrsunud neid, kes pole peljanud asju õigete nimedega nimetada. Selliseid
nägijaid kerkis esile nii rahvuslikul ärkamisajal, esimesel omariikluse
perioodil, mil Eesti hakkas kalduma diktatuuri rüppe ning muidugi Nõukogude
okupatsiooni ajal, mil Kremli venestamise ja asustuskolonisatsiooni poliitika
tulemusel tekkis oht, et eestlased võivad jääda vähemuseks oma kodumaal. Neid
on ka praegu ning ka nüüd püütakse neid marginaliseerida. Õnneks mitte füüsiliselt
represseerida – Euroopa ei luba. Ja ka ideede levitamise võimalused interneti
või suhtlusvõrgustike kaudu.
Aga jõuame nüüd pärast pikka
sissejuhatust põhiteema juurde.
Valdur Raudvassar sündis 30.
juulil 1939 Noodaskülas Lasva vallas Võrumaal. Õppis Tüütsmäe algkoolis,
1949-55 Loosi 7-klassilises koolis ja treialitöö kõrvalt Võru õhtukeskkoolis. 1954.
aastal moodustas ta koos koolikaaslastega noorte põrandaaluse
vastupanuorganisatsiooni „Kolme Lõvi Ühing“, mille tegevus aasta hiljem soikus.
Siiski jätkati edaspidi koos eakaaslastega ilma formaalse organisatsioonita võimude
poolt keelatud kirjanduse kogumist ja levitamist, lendlehtede koostamist ja
ülespanemist ning sini-must-valge lippude heiskamist 24. veebruaril ja 23.
juunil. Samuti koguti relvi, mida ikka veel leidus sõjapärandusena külluses, õpiti
neid tundma ja harjutati nende kasutamist, et haarata need peatselt puhkevas
III maailmasõjas. Samas õpiti ka demineerimist.
KGBl
võttis pikalt aega enne kui neile jälile jõuti ja Raudvassar 20. oktoobril 1961
Võrus arreteeriti. Tema isiklikul läbiotsimisel leiti käsikirjaline üleskutse
"nõukogudevastaste organisatsioonide loomiseks ja võitluseks nõukogude
võimu vastu Eestis, samuti teised dokumendid, mis tunnistavad nõukogudevastase
organisatsiooni olemasolu". Läbiotsimisel Raudvassari vanematekodus Noodaskülas
leiti ja võeti ära saksa vintpüss ja kergekuulipilduja jalad, ajakirjad Sõdur, Kaitseliit
ja Eesti Noored, saksa okupatsiooniaegsed ajalehed Maa Sõna, Eesti Sõna,
Postimees, raamat Jaan Tõnisson töös ja võitluses ning Soome sajamargane
rahatäht.
31. oktoobril arreteeriti samas
kriminaalasjas Väino Sõna, kes oli ülalmainitud üleskutse autor. Vahetult enne
arreteerimist oli selle üleskutse KGB ülesandel sokutanud Raudvassari kätte
provokaator Heino Lainelo
17. veebruaril 1962 mõistis
Punalipulise Balti Laevastiku Sõjatribunal nõukogudevastase agitatsiooni ja
-propaganda, nõukogudevastase organisatsiooni tegevuses osalemise ja
tulirelvade hoidmise eest Raudvassarile 6 aastat vangilaagrit. Sõna karistati 4aastase vabadusekaotusega.
Karistuse kandis Mordva ANSV eriti
ohtlike riiklike kurjategijate vangilaagrites, kus lõpetas arreteerimise tõttu
poolelijäänud keskkooliõpingud. Vabanes 20. oktoobril 1967 ja asus elama Lasva
külla Võrumaal. Aastail 1969-71 õppis kaugõppes Tartu Riiklikus Ülikoolis eesti
keelt ja kirjandust, ent 1973 KGB survel eksmatrikuleeriti edasijõudmatuse
ettekäändel. 10 aastat töötas õpetajana Võrumaal kuni vallandati “nõukogude
õpetajale sobimatute vaadete” pärast. Seejärel töötas tuletõrjeinspektorina ja
muinsuskaitseinspektorina. Praegu pensionär, ent sellele vaatamata aktiivselt
tegev ühiskondlikus elus.
Pärast vabanemist säilitas
sidemed vastupanuliikumise aktivistidega, kellega oli tutvunud vangilaagris,
ent avalikes vastupanuaktsioonides (allkirja andmine avalikele kirjadele) ei
osalenud. Oli aktiivselt tegev omakirjastuse levitamisel ja paljundamisel
tegevuses, kirjutas mitmeid esseelaadseid artikleid omakirjastuslikesse
väljaannetesse, nagu näiteks „Eestlane olla“[1] ja J.
Paede varjunime all „Ideedünaamika Eesti uusajas“.[2]
Levitas ja paljundas omakirjastuslikku ning võimude poolt keelatud kirjandust.
1980. aastal tehti KGB poolt katse
paigutada Raudvassar psühhiaatriahaiglasse, kuna ta oli sõjaväe kordusõppustele
kutsutuna ütelnud arstlikus komisjonis, et ei soovi teenida okupantide väes.
Kuna võimude kavatsus sai teatavaks pagulasringkondadele Rootsis, jäi
järjekordne kuritegeliku psühhiaatria rakendamine ära.
Alates 1988 osales aktiivselt
Muinsuskaitse Seltsi tegevuses ja Kaitseliidu taastamisel. Oli Eesti Kongressi
saadik ja Võru linnavolikogu liige. Avaldanud uurimusi Eesti ajaloost,
koduloost ning kaasaja sisepoliitilisest olukorrast Eesti ja Soome
ajakirjandusväljaannetes.
Aga naaseme essee juurde. Selle
autor tõdeb, et paljuski on eesti rahvas ise süüdi oma saatuses. Näidetena toob
ta demokraatlike vabaduste jalge alla tallamise vaikiva ajastu perioodil,
hääletu alistumise Stalini diktaadile kui ka rahva poolse sovetliku eluhoiaku
ülevõtmise. Ta esitab retoorilise küsimuse, kas Eesti ühiskond on praegu küps
oma rahvusliku huku ületamiseks ja vastab, et ollakse pigem küpsed rahvuslikuks
kadumiseks. Rohkem kui veerand sajandit kestnud Vene okupatsioon, pealegi
totaalse diktatuuri lämmatavas
õhkkonnas, on laastanud rahva
moraali ja poliitilise mõtlemise. Autor märgib, et samal rahva valdav enamik ei pea antud olukorda
ebaloomulikuks – vastupidi, nii tundubki mugavam.
Väljapääsuna sellest saatuslikust
prognoosidest näeb autor uue rahvusliku eliidi moodustamist, mis
kohe asub võitlusse rahva äratamiseks ja vabastamiseks eelseisvast surmaohust.
Ta kirjutab, et sõltumatu eestlase tasemeni on paljud meie rahvuskaaslastest
juba jõudnud ning võitlus on seega juba alanud. Kuigi selle jõud veel suhteliselt nõrk, toimub eliidi
edasine suurenemine ja mõjuvõimu kasv edasises võitluse käigus.
Essee levis omakirjanduslike
kanalite kaudu peamiselt Tartus ning Tallinnas rahvuslikult ja
režiimikriitiliselt meelestatud haritlaste ringkondades, kus seda kõrgelt
hinnati. Aasta või poolteist hiljem tekkis idee algatajatel mõte toimetada
essee Läände eesmärgiga, et see pagulaslehtedes ära trükitaks ja eestikeelsetes
raadiojaamades ette loetakse.
Essee smugeldas Läände Peeter
Ilus, kes oli 1969–1971 Leningradi teatri-muusika ja kinematograafia
instituudis teatriteadust õppides soomlannaga abiellumise kaudu Soome elama
asuda. Samal ajal oli sai ta võrdlemisi vabalt Eestit külastada, mida ta
kasutas siia väliseesti ja -vene autorite raamatute ja muu kirjavara siia
toimetamiseks. Samuti viis ta ka Eestist salaja välja omakirjastuse materjale.
Puuduvad andmed, et ta oleks kordagi tollis vahele jäänud.
Ilus nõustus Raudvassari essee
Läände toimetama. 14 masinakirjalehte võeti mikrofilmile, Ilus peitis selle
sigaretikarpi ja viis selle õnnelikult raudse eesriide taha.
Eesti omakirjastuslikes väljaannetes esseed mingil põhjusel ei
avaldatud. Siinkirjutajal puuduvad andmed ja selle avaldamise kohta väliseesti
ajakirjanduses.Küll aga kõlas
see tekst ette raadiojaama Vabadusraadio eetris, mida ka autor ise juhtus
kuulama. Essee on avaldatud Andres Küngi raamatus vastupanust Baltikumis.[3] Essee originaaleksemplar on Eesti
Rahvusarhiivis Küngi isikuarhiivis autorita käsikirjade seas – ERA f 5054, n 1,
s 90.
KGBl essee autorit välja
selgitada ja tabada ei õnnestunud. Teadaolevalt kahtlustasid tšekistid
autorluses tartlastest vendi Tõnn, Mikk ja Heno Sarve, kellelt KGB uuris seda
nendega peetud vestlustel seoses Heno „nõukogudevastase ülesastumisega“
(imiteeris kaaslastele sm Brežnevit), ent tegelikku autorit nad leida ei
osanud.
Koopiat essee originaalist vt siit:
[1] Lisandusi mõtete ja uudiste vabale levikule Eestis. IV kd, XX kogu. - Väljaandja
Läänes Eesti Vangistatud Vabadusvõitlejate Abistamiskeskus. Stockholm, 1988,
lk 683-686.
[2] Lisandusi …, IV kd, XXI
kogu lk 710-716
[3] MIHIN MENET, VIRON KANSSA?
– Andres Küng. Unelma vapaudesta:
passiivinen vastarinta nyky-Baltiassa - Tampere : Kustannuspiste, 1979
(Saarijärvi : Ari-paino), lk 227-246. Sama raamatu inglisekeelses versioonis (A
dream of freedom - Cardiff: Boreas Publ. House, 1981) ei ole seda ära trükitud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar